Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Publikacje

Autorzy:
Małgorzata Andruszkiewicz,  Agnieszka Kula,  Weronika Kozłowska,  Zofia Łęcka,  Maria Siemek,  Bartłomiej Walczak,  Zuzanna Wieczorek

Tytuł:
Sytuacja mieszkaniowa osób studiujących w ISNS. Raport z badań ilościowych

Abstrakt:
Raport przedstawia wyniki badań ilościowych dotyczących sytuacji mieszkaniowej osób podejmujących studia dzienne w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Czynnikiem bezpośrednio motywującym autorków_ki do podjęcia tematu były studenckie protesty z października ubiegłego roku, związane z niskim standardem i dostępnością akademików UW. Link do ankiety elektronicznej (CAWI) wysłano drogą mailową do wszystkich studentów_ek studiów licencjackich oraz magisterskich. Wypełniły ją 152 osoby, a więc 51% całej populacji. Analizie poddano zagadnienie doświadczenia bezdomności wśród osób studiujących, standard i lokalizację mieszkań, warunki formalne zamieszkiwania, ekonomiczny wymiar mieszkalnictwa, charakter usamodzielnienia mieszkaniowego, ocenę dostępności i standardu domów studenckich oraz częstotliwość i przyczyny zmian miejsca zamieszkania. Okazało się, że prawie połowa przebadanych wciąż mieszka w domu rodzinnym, podczas gdy zaledwie pięć osób korzysta z uczelnianego akademika. Wykazano także sporą popularność umów najmu okazjonalnego i niepokojąco wysoki odsetek (10%) osób zamieszkujących “na czarno”. Koszty związane z mieszkalnictwem stanowią przeciętnie 37% miesięcznych budżetów studentów_ek, a jednocześnie co czwarta przebadana osoba rozważała rezygnację ze studiów z przyczyn finansowych. Zaobserwowano także kilka przypadków zamieszkiwania w warunkach substandardowych (ETHOS). Mimo, że większość przebadanych osób dobrze ocenia swoją ogólną sytuację mieszkaniową, badacze_ki zwracają uwagę na konieczność przeprowadzania pogłębionych analiz warunków mieszkaniowych studentów_ek oraz jak najszybsze wprowadzenie kompleksowych rozwiązań zapobiegających wykluczeniu edukacyjnemu.

Link do pobrania: